OVER EUREKA
Algemene voorwaarden Eureka Solutions
 

ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR EUREKA SOLUTIONS
Versie 10 januari 2003

Algemeen.
Deze voorwaarden kunnen worden aangeduid als de "Algemene Voorwaarden".
Deze voorwaarden gelden voor Eureka Solutions en de opdrachtgever die ernaar verwijzen in de samenwerkingsovereenkomst.

Artikel 1.
Opdrachtgever en Eureka Solutions, leveringen en betalingen.
1. Onder opdrachtgever wordt verstaan de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de opdracht heeft gegeven; onder Eureka Solutions degene die de opdracht heeft ontvangen.
2. Alle leveringen worden geacht te zijn geschied ter plaatse waar Eureka Solutions is gevestigd.
3. Alle betalingen dienen aldaar te geschieden.
4. De voorwaarden worden geacht deel uit te maken van iedere overeenkomst tussen opdrachtgever en Eureka Solutions, tenzij hiervan uitdrukkelijk schriftelijk is afgeweken. De voorwaarden zijn bij het aangaan van de overeenkomst bekend bij beide partijen en hebben betrekking op de betrokken overeenkomst.
5. Bij samentreffen van de door de opdrachtgever gebezigde uniforme inkoopvoorwaarden en de onderhavige leveringsvoorwaarden zullen de laatste prevaleren.

Artikel 2.
Offertes
1. Alle offertes zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
2. Bij samengestelde prijzen bestaat geen verplichting tot levering van een gedeelte tegen een overeenkomstig gedeelte van de voor het geheel opgegeven prijs.
3. Wanneer slechts voor een gedeelte van het uit te voeren of te vervaardigen werk modellen, kopij e.d. zijn overgelegd, is Eureka Solutions niet gebonden aan de voor het geheel opgegeven prijs, indien zou blijken dat het niet getoonde gedeelte naar verhouding meer arbeid vereist dan het wel getoonde.
4. Indien na een gevraagde offerte de opdracht uitblijft, kunnen de kosten van de offerte in rekening worden gebracht.
5. Indien een offerte elektronisch (bijvoorbeeld via electronic mail) gegeven wordt en/of aanvaard wordt, zal de totstandkoming van de overeenkomst niet ontkend worden vanwege het enkele feit dat het aanbod of de aanvaarding niet (ook) op papier is verzonden dan wel is ontvangen.
6. Bij uitvoering van de opdracht wordt minimaal één uur met het vooraf bepaalde tarief gefactureerd.
Artikel 3.
Honorarium, kosten, tarieven.
1. De honorering van Eureka Solutions berust op dagdeel- of uurtarieven, tenzij een andere wijze van beloning is overeengekomen. Het geldende dagdeel- of uurtarief is opgenomen in de overeenkomst.
2. Noodzakelijke reis- en administratiekosten zoals telefoon-, telefax-, porto-, kopieer- en drukkosten en kosten van derden die noodzakelijk en volgens de overeenkomst in het kader van de opdracht door Eureka Solutions worden gemaakt, worden naast de dagdeel- of uurtarieven afzonderlijk in rekening gebracht. Voorrijdkosten in Nederland bedragen € 0,75 per minuut heen en terug met een maximum van € 65,00, met uitzondering van de Waddeneilanden. De reistijd wordt berekend op basis van de snelste route op www.leaseplan.nl.
3. Voorzover niet uitdrukkelijk anders overeengekomen, zijn bedragen altijd exclusief verschuldigde omzetbelasting.
4. Bij leveringen beneden € 250,00 is Eureka Solutions gerechtigd € 7,50 verzendkosten in rekening te brengen bij opdrachtgever.
5. De opdrachtgever zal kosten van derden welke worden gemaakt door Eureka Solutions in het kader van de opdracht, rechtstreeks aan de betreffende derde voldoen. Verloopt betaling aan derden via Eureka Solutions dan is deze gerechtigd een voorschot op de kosten te verlangen.
6. Ook is hij gerechtigd tot het doorberekenen van een toeslag voor administratiekosten. Eureka Solutions zal kortingen op leveranties van derden doorgeven aan de opdrachtgever.
7. Declaraties van het verschuldigde honorarium en overige kosten worden maandelijks gedaan. Bij opdrachten welke binnen een maand worden afgerond, volgt de declaratie na beëindiging van de werkzaamheden.
8. Eureka Solutions verplicht zich een verantwoording van uren en kosten bij te houden en op verzoek van de opdrachtgever ter inzage beschikbaar te stellen. Deze verplichting geldt slechts dan, indien niet op basis van een overeengekomen vaste vergoeding wordt gewerkt.

Artikel 4.
Wijziging in de opdracht
1. Wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht van welke aard dan ook, schriftelijk of mondeling door of namens de opdrachtgever aangebracht, die hogere kosten veroorzaken dan waarop bij de prijsopgave kon worden gerekend, worden de opdrachtgever extra in rekening gebracht. Veranderingen welke daarentegen vermindering van kosten ten gevolge hebben, kunnen aanleiding geven tot in rekening brengen van een lager bedrag dan is overeengekomen.
2. Door de opdrachtgever na het verstrekken van de opdracht alsnog verlangde wijzigingen in de uitvoering van de opdracht moeten door de opdrachtgever tijdig en schriftelijk aan Eureka Solutions ter kennis zijn gebracht. Worden ze mondeling of per telefoon opgegeven, dan is het risico voor de tenuitvoerlegging der wijzigingen voor rekening van de opdrachtgever.
3. Veranderingen in een reeds verstrekte opdracht aangebracht, kunnen tot gevolg hebben dat de oorspronkelijk overeengekomen levertijd door Eureka Solutions wordt overschreden; in dat geval is art. 13 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5.
Eigendommen van de opdrachtgever.
1. Omtrent bewaring en gebruik, bewerking en verwerking van zaken die hem door of vanwege de opdrachtgever zijn toevertrouwd, moet Eureka Solutions dezelfde zorg aanwenden die hij dienaangaande omtrent zijn eigen zaken aanwendt.
2. Onverminderd het in het vorige lid en elders in deze leveringsvoorwaarden bepaalde, draagt de opdrachtgever het risico voor bedoelde zaken. Indien hij bedoeld risico gedekt wil zien, dient hij voor eigen rekening voor verzekering zorg te dragen.

Artikel 6.
Eigendommen van Eureka Solutions.
1. Lesmateriaal, readers, schetsontwerpen, presentatiemodellen en/of originele beelddragers, zoals drukwerkoriginelen, positief- en negatieffilms, foto's, alsmede moederbanden op magnetische dragers (video en audio), blijven te allen tijde in eigendom van Eureka Solutions.
2. Bij beschadiging of tenietgaan van de aan opdrachtgever beschikbaar gestelde zaken als bedoeld in het vorige lid, wordt de schade onverminderd het recht verdere kosten en interessen te vorderen, in rekening gebracht.

Artikel 7.
Verzending en transport van het uitgevoerde werk.
1. Bij franco levering wordt steeds de goedkoopste wijze van verzending gevolgd, tenzij vooraf anders is overeengekomen.
2. Bij elke andere wijze van verzending zijn de meerkosten voor rekening van de opdrachtgever.

Artikel 8.
Vertrouwelijke informatie.
1. Eureka Solutions is verplicht alle informatie, bedrijfsgegevens, gegevensbestanden van de opdrachtgever en overige bij de uitoefening van zijn werkzaamheden ter kennis komende vertrouwelijke gegevens zorgvuldig te bewaren en geheim te houden.
2. Eureka Solutions is niet aansprakelijk voor de schade van het openbaar worden van de gegevens van de opdrachtgever via inbraak door internet- of soortgelijke verbindingen van de computersystemen van Eureka Solutions.

Artikel 9.
Betaling.
1. Betaling dient te geschieden zonder aftrek van enige korting en, indien niet anders is overeengekomen, binnen veertien dagen na factuurdatum.
2. Eureka Solutions is, ongeacht de overeengekomen betalingsconditie, gerechtigd om vóór de aflevering voldoende zekerheid voor de betaling te verlangen en de afwerking van de opdracht te staken indien deze zekerheid niet kan worden gegeven.
3. Bij afwijking van de betalingstermijn zal de opdrachtgever over het factuurbedrag een rente in rekening worden gebracht op de voet van 1% rente per maand. Delen van maanden worden voor de berekening van de wettelijke rente in aanmerking genomen als volle maanden.
4. De eigendom der goederen en rechten blijft aan Eureka Solutions en gaat eerst, voor zover bedongen, over op de opdrachtgever op de dag waarop deze de verschuldigde hoofdsom, renten, kosten en schadevergoedingen ter zake van de geleverde goederen, waaronder begrepen die van voorafgaande leveringen, zal hebben voldaan.
5. Voor opdrachten, welke een lange bewerkingstijd vereisen, kan deelbetaling worden verlangd. Deze deelbetalingen dienen vooraf te worden overeengekomen.
6. Alle kosten, zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke, met betrekking tot de invordering van de door de opdrachtgever verschuldigde en niet tijdig betaalde bedragen gemaakt, zijn voor rekening van de opdrachtgever; deze bedragen tenminste 10% van het verschuldigde bedrag en zullen minimaal € 300,00 bedragen.

Artikel 10.
Retentierechtverhaal
Eureka Solutions, die de goederen van de opdrachtgever onder zich heeft, is gerechtigd die goederen onder zich te houden ter voldoening van alle kosten die Eureka Solutions besteed heeft ter uitvoering van opdrachten van diezelfde opdrachtgever, onverschillig of deze opdrachten betrekking hebben op voormelde of op andere goederen van de opdrachtgever, tenzij de opdrachtgever voor die kosten genoegzame zekerheid heeft gesteld. Het recht tot retentie heeft Eureka Solutions ook in geval de opdrachtgever in staat van faillissement komt te verkeren, bij overlijden van de opdrachtgever danwel in geval de opdrachtgever onder curatele wordt gesteld.

Artikel 11.
Deellevering.
Iedere deellevering, waaronder mede wordt verstaan de levering van onderdelen van een samengestelde opdracht, kan de opdrachtgever in rekening worden gebracht. Art 9 lid 1 van deze voorwaarden is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 12.
Verzuim van de opdrachtgever. Indien de voortgang in de uitvoering of de levering van het werk door verzuim van de opdrachtgever of door overmacht aan zijn zijde wordt vertraagd, kan door Eureka Solutions het volledig overeengekomen bedrag in rekening worden gebracht, waaronder begrepen de reeds gemaakte kosten van de voor deze opdracht bestemde materialen onverminderd zijn recht verdere kosten, schade en interessen te vorderen.

Artikel 13.
Overschrijding leveringstermijn.
De overeengekomen leveringstermijnen zijn steeds als approximatief en nimmer als fatale termijnen aan te merken, tenzij zulks uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen.

Artikel 14.
Annuleringen.
Indien de opdrachtgever de opdracht geheel of gedeeltelijk annuleert, is hij gehouden aan Eureka Solutions alle met het oog op de uitvoering van deze opdracht redelijkerwijs gemaakte kosten (kosten van voorbereiding, opslag, provisie e.d.) te vergoeden en indien Eureka Solutions zulks wenst, de voor de uitvoering van deze opdracht bestemde materialen en halffabrikaten voor zijn rekening te nemen tegen de door Eureka Solutions in zijn calculatie opgenomen prijzen; alles onverminderd het recht van Eureka Solutions op vergoeding wegens winstderving, zomede van de overige uit de annulering voortvloeiende kosten, schaden en interessen.

Artikel 15.
Afname.
1. Indien voor de opdracht gebruik wordt gemaakt van faciliteiten van de opdrachtgever, dient deze te zorgen voor een onbelemmerde voortgang van de opdracht.
2. Tenzij anders is overeengekomen dient de opdrachtgever verplicht direct na gereedkoming van de uitgevoerde opdracht deze in ontvangst te nemen.
3. Indien als gevolg van verzuim de opdracht na het gereedkomen geheel of gedeeltelijk door Eureka Solutions moet worden opgeslagen, kunnen de hiermee gemoeide kosten aan de opdrachtgever in rekening worden gebracht.

Artikel 16.
Klachten.
1. Reclames dienen schriftelijk te geschieden en wel binnen 14 dagen na aflevering van de opdracht.
2. Reclames als bedoeld in het vorige lid zijn slechts mogelijk voorzover de opdrachtgever het geleverde niet in gebruik heeft genomen, heeft be- of verwerkt, resp. op andere wijze daarover heeft beschikt.
3. De aansprakelijkheid van Eureka Solutions uit hoofde van enige overeengekomen leverantie is beperkt tot het met de opdracht gemoeide bedrag.
4. Indien niet anders schriftelijk is overeengekomen mag Eureka Solutions voor ondeugdelijk werk goed werk leveren.
5. Eureka Solutions is niet aansprakelijk voor de gevolgen van fouten in opdracht, modellen of materialen, die door de opdrachtgever zijn verstrekt.
6. Voor gebreken in door derden gemaakte producten, die via Eureka Solutions zijn geleverd, kan de opdrachtgever nimmer Eureka Solutions aansprakelijk stellen.

Artikel 17.
Overmacht.
1. In geval van overmacht worden leverings- en andere verplichtingen opgeschort, zonder dat de opdrachtgever uit dien hoofde enig recht op vergoeding van kosten, schaden en interessen kan doen gelden.
2. Onder overmacht wordt onder andere verstaan: ziekte, tijdelijke of blijvende arbeidsongeschiktheid, elektriciteitsuitval, storingen op het internet, machinedefecten (computers inbegrepen), brand, diefstal, verloren gaan van gegevens in de meest ruime zin van het woord, maatregelen van enige overheid, bedrijfsstagnatie door van buiten komend onheil en fouten in diensten en producten geleverd door derden.
3. In geval van overmacht zal Eureka Solutions daarvan onverwijld mededeling doen aan de opdrachtgever en zal eventuele storingen zo snel mogelijk proberen te verhelpen.
4. De opdrachtgever heeft na ontvangst van deze mededeling gedurende acht dagen het recht de opdracht schriftelijk te annuleren, echter onder de verplichting om van Eureka Solutions af te nemen en hem te vergoeden het uitgevoerde gedeelte van de opdracht, alsmede de kosten in het kader van de opdracht door Eureka Solutions gemaakt. Op deze ontbinding zijn de artikelen 6:261 tot en met 6:278 van het Burgerlijk Wetboek niet van toepassing.

Artikel 18.
Aansprakelijkheid
1. Eureka Solutions is niet aansprakelijk voor het niet of niet goed functioneren van haar producten in combinatie met producten en /of systemen van de opdrachtgever of derden die door de opdrachtgever zijn ingeschakeld.
2. Eureka Solutions is niet aansprakelijk voor enige gevolgschade waaronder begrepen gederfde winst en/of bedrijfsschade, die aan de zijde van de opdrachtgever mocht ontstaan door uitvoering van de overeenkomst.

Artikel 19.
Prijswijzigingen.
Wijzigingen van prijzen van materialen en/of halffabrikaten benodigd voor de opdracht, welke intreden na aanvaarding van de opdracht, kunnen aan de opdrachtgever worden doorberekend. Onder prijswijzigingen worden ook begrepen verandering van lonen en sociale lasten.

Artikel 20.
Auteursrecht, industrieel eigendomsrecht en reproductierecht.
1. Door het verstrekken van een opdracht tot gebruik, verveelvoudiging of reproductie van door de Auteurswet of enig industrieel eigendomsrecht beschermde zaken, verklaart de opdrachtgever, dat geen inbreuk op het auteursrecht of industrieel eigendomsrecht aan derden wordt gemaakt en vrijwaart hij Eureka Solutions in en buiten rechte voor alle gevolgen uit het gebruik, de verveelvoudiging of reproductie voortvloeiende.
2. Alle intellectuele eigendomsrechten van door Eureka Solutions ontworpen c.q. tot stand gebrachte schetsen, tekeningen, litho's, foto's, films, modellen e.d. blijven bij hem berusten.
3. Auteursrechten zijn in de kosten der ontwerpen niet begrepen.
4. De opdrachtgever ontvangt van Eureka Solutions een licentie voor het gebruik van auteursrechtelijk beschermde werken, die door de Eureka Solutions in de uitvoering van een opdracht ten behoeve van de opdrachtgever worden gemaakt. Deze licentie geldt slechts zolang de opdrachtgever voldoet aan de financiële verplichtingen, die verband houden met de beschikbaarstelling van het auteursrechtelijk beschermde werk. De licentie geldt uitsluitend voor gebruik van het betreffende werk door de opdrachtgever zelf, of voor zijn rechtsopvolgers. Gebruik door derden is niet toegestaan dan na schriftelijke toestemming.
5. Het is de opdrachtgever en/of derden niet toegestaan om wijzigingen aan te brengen aan een door hem reeds eerder goedgekeurd of reeds in gebruik zijnd model, ontwerp, foto etc., zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Eureka Solutions.

Artikel 21.
Beëindiging door Eureka Solutions.
1. De opdrachtgever zal zonder nadere aankondiging geacht worden in toerekenbaar verzuim te zijn:
- in geval hij enige verplichting uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt;
- bij faillissement of surséance van betaling van hemzelf danwel zijn onderneming;
- bij liquidatie van zijn bedrijf.
2. Eureka Solutions heeft in de gevallen, genoemd in het voorgaande lid, het recht zonder sommatie en/of rechterlijke tussenkomst hetzij de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te schorten, hetzij de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.

Artikel 22.
Annuleringsvoorwaarden trainingen Eureka Solutions
1. Bij annulering van tien of meer werkdagen voor de afgesproken trainingsdatum worden geen kosten in rekening gebracht.
2. Bij annulering van minder dan tien, maar vijf of meer werkdagen voor de afgesproken trainingsdatum, waarbij echter wel een nieuwe trainingsdatum wordt vastgelegd, wordt 10% van de kosten van de training in rekening gebracht. Wanneer geen nieuwe trainingsdatum wordt vastgelegd, wordt de helft van het trainingstarief in rekening gebracht.
3. Bij annulering van minder dan vijf werkdagen voor de afgesproken trainingsdatum, waarbij echter wel een nieuwe trainingsdatum wordt vastgelegd, wordt de helft van het trainingstarief in rekening gebracht. Bij annulering van minder dan vijf werkdagen voor de afgesproken trainingsdatum, waarbij geen nieuwe trainingsdatum wordt vastgelegd, wordt het volledige trainingstarief in rekening gebracht.
4. Wanneer cursisten zonder afmelding niet op de afgesproken training verschijnen, wordt het volledige trainingstarief in rekening gebracht.

Artikel 23.
Toepasselijk recht
1. De overeenkomst in al haar onderdelen wordt beheerst door Nederlands recht.
2. Als bevoegde rechter wijzen partijen de rechter welke bevoegd is in de vestigingsplaats van Eureka Solutions.